Lektion
Åk 7-9
En bild av världenLektion
1800-tal
Bunge, Gotland

Bilder på det som var viktigt
Idag är bilder en självklarhet i skolan. Tänk er en lektion utan bilder. Före internet, teve och mobiltelefoner var det annorlunda. Varifrån fick eleverna sin kunskap då?
Undervisningen skedde främst muntligt. Läraren stod vid katedern och talade. Eleverna repeterade det som läraren sa. Sedan fanns det böcker i vissa ämnen. Men de hade sällan bilder. Därför fanns det skolplanscher.
Skolplanscher började användas i undervisning i de svenska skolor i slutet av 1800-talet. De användes för att göra det lättare för eleverna att ta till sig kunskap. Innan skolplanscherna började användas fanns det väldigt lite bilder i skolan. Bilderna på planscherna visar sådant som ansågs vara viktigt för eleverna att kunna.
Handgriplig stränghet hörde till lärometoden. Käppen begagnades flitigt. Mest att beklaga var de gossar, som hade trögare fattningsgåvor.
En skolplansch berättar
Här är en planscherna från skolmuseet i Bunge. Den har förmodligen varit en del av undervisningen. Vad tror du eleverna förr i tiden skulle lära sig genom planschen? Undersök bilden och klicka på siffrorna för att ta del av mer information.
Foto: Louice Möllerström, Bungemuseet (CC BY)

Fundera
- Vad finns i bilden?
- Vad tänker du när du undersöker planschen?
- Tror du att planschen ger en riktig bild av hur det var på en tobaksodling?
- Tror du att våra tiders skolmaterial ger en riktig bild av allt?


