Lektion
Åk 7-9
En kvinnlig studentLektion
1800-1900-tal
Stockholm

Ebba von Hallwyl

Det här är Ebba von Hallwyl. Hon föddes 1866 och var äldsta barnet till Walther och Wilhelmina von Hallwyl, som var bland de rikaste i hela Sverige. Två år innan porträttet målades hade Ebba tagit studenten och nu var hon förlovad.
Ebbas skolgång
Ebba och hennes ett år yngre syster Ellen fick först undervisning i hemmet. En guvernant (kvinnlig privatlärare) lärde ut tyska, svenska, franska, välskrivning, historia, geografi och katekesen. Deras pappa undervisade i matematik och utöver det fick barnen också lektioner i teckning och pianospel.
När flickorna var 10 och 11 år gamla så fick de flytta till sin mormor i Stockholm. Där hade de också en guvernant. När Ebba var 16 år började hon på den privata Wallinska skolan på Riddarholmen i Stockholm. Lillasyster Ellen började året därpå. Wallinska skolan var den första skolan i Sverige med en gymnasieavdelning för kvinnor, denna öppnade 1870.

Studentexamen
Den här bilden visar Ebba och hennes klasskamrater i Wallinska skolan. Ebba står längst till höger. Klicka på prickarna och läs mer om kvinnor och studentexamen.

Vad gjorde Ebba sen?
Ebba gifte sig med Wilhelm von Eckermann 1886, när hon var 20 år, och tog då efternamnet von Eckermann. Paret fick fyra barn. Ebba hade hela livet ett starkt intresse för samhällsfrågor och engagerade sig inom politiken. Hon arbetade för kvinnors rösträtt och för kvinnors rätt till utbildning. Hon var även:
- styrelseledamot och vice ordförande i Fredrika Bremerförbundet
- styrelseledamot i Sophiahemmets systerkårs råd
- styrelseledamot i Eugeniahemmet
- medgrundare av Sveriges moderata kvinnoförbund där hon också var ordförande under 10 års tid
- grundare av en husmorskola för flickor i Ljusne
- engagerad inom Röda Korset och Sveriges flickors scoutförbund
Om Ebba hade levt i dag hade hon förmodligen haft en framgångsrik yrkeskarriär. Men även om hon inte fick läsa vidare på universitet, tog hon alla möjligheter att utnyttja sin kraft för samhällets bästa.
Fundera
- Hur förändras samhället när alla tillåts studera?
- Hur utvecklas samhället om man utesluter vissa grupper från att studera?
- Går det att koppla ihop kvinnors rätt till utbildning med kvinnlig rösträtt?
