Lektion

SkolträdgårdenLektion

Varför fick barnen lära sig odla i skolan?

1800-1900-tal

Tumba

Målad bild med kålblad, fjärilar och fjärilslarver.
Skolplansch från Tumba bruksmuseum. Public domain. Bilden är beskuren.
Idag får man lära sig många saker i skolan. Matte, språk, musik, idrott och mycket mer. De ämnen som vi får lära oss kan kännas helt självklara. Men skolan har inte alltid sett likadan ut. Förr i tiden fick man lära sig andra saker än vad vi lär oss idag.

Ämnen som inte finns längre

Det finns ämnen som har tagits bort från skolan. För 200 år sedan var bibelkunskap och kyrkosången några av de viktigaste delarna i undervisningen. Eleverna skulle kunna berättelser från bibeln utantill och sjunga psalmer. Det här finns inte kvar på samma sätt i skolan idag.

Ett annat ämne som inte finns kvar idag är trädgårdsskötsel. Där lektionerna hölls i den så kallade skolträdgården.

Bild på en massa barn som står i en trädgård med redskap i händerna.
Barn som arbetar i en skolträdgård. Bilden kommer från xxx

Skolträdgården på Tumba pappersbruk

På Tumba pappersbruk fanns det en skola som alla barnen på bruket fick gå i. Det fanns inte ett ordentligt skolhus. Eleverna fick ha sina lektioner där det fanns plats på bruket. Det dem å andra sidan hade var en skolträdgård.

Vad fick de göra i skolträdgården?

I skolträdgården fick eleverna lära sig att gräva, så fröer, vattna, rensa ogräs, skörda och mycket mer. Läraren var där för att visa eleverna hur det skulle gå till, men arbetet fick eleverna göra själva. Ibland kunde det bli riktigt jobbigt. Det är tungt att gräva i jorden. Klicka på siffrorna i bilden och läs mer om hur man odlar.

AI-genererad bild av ett trädgårdsland med rader av grönsaker.

Varför skulle barnen odla?

Tryckt text på gulvitt papper.
Så här stod det i läroplanen för folkskolan 1878. Barnen skulle lära sig odla blommor, mat, buskar och träd. Vet du vad ympning och okulering betyder? Kolla längst ner på sidan om du vill veta.

Det fanns flera anledningar till att ha undervisning i trädgårdsskötsel. De viktigaste var:

  • Om man vet hur man odlar så får man mat.
  • Om man blir duktig på att odla och får mycket mat så kan man också sälja lite av maten och få pengar för det.

Men det fanns fler orsaker:

  • Skolan var en bra plats att lära ut nya och bättre metoder för odling, så att kunskapen kunde spridas över hela landet.
  • Trädgårdsarbete skulle göra barnen till bättre medborgare i samhället.
  • En vacker trädgård skulle få barnen att uppskatta att ha det fint omkring sig.
  • Om de förstod hur mycket jobb det är att odla frukt så skulle de inte vilja stjäla andras frukt.
  • Odlingen skulle förbereda dem för arbetslivet. De lärde sig att hålla ordning och blev starka och friska.
Skolplansch med fjärilar, kålväxter och larver som äter dem.
Innan det fanns datorskärmar och Internet, så hade skolorna stora planscher med information om olika saker. Den här planschen visar hur kålfjärilar utvecklas, från ägg till larv till puppa till fjäril.

Alla gillade inte skolträdgården

Det var inte alla som gillade skolträdgården. På Tumba bruk tyckte inte föräldrarna om att deras barn odlade i skolan. På bruket hade redan familjerna egna trädgårdar där de odlade potatis, kål och annat till maten. Varför skulle barnen odla i skolträdgården när de kunde hjälpa till hemma i föräldrarnas trädgård? Föräldrarna påstod att barnen användes som gratis arbetskraft.

Ordlista

Ympning: Att sätta en del av en växt på en annan växt och få den att fastna där. Till exempel kan man ympa grenar från ett äppelträd på ett annat äppelträd och få flera sorters äpplen på samma träd.

Okulering: Ett annat slags ympning. Man sätter in en bit bark där en gren håller på att växa ut under barken på en annan växt. Vanligt när man ympar rosor.

Fundera

  • Skulle du vilja att vi tar tillbaka trädgårdsskötsel som ämne i skolan? Varför/Varför inte?
  • Tror du att trädgårdsskötseln gjorde eleverna till bättre vuxna?
  • Vad får vi lära oss i skolan idag som kan vara bra att kunna när vi är vuxna?

Publicerad:

Uppdaterad: