Halsinglands_museum_intro

Lektion

Åk 7-9

Rosas anslagstavlaLektion

Varför är det viktigt att gå i skolan?

1900-tal

Ytterhogdal

På väggen hos silversmeden Rosa Taikon fanns en stor anslagstavla, över två meter bred. Där hade hon hängt upp fotografier, utklipp, ritningar och andra saker som hon tyckte var viktiga. Genom hela sitt liv kämpade Rosa för allas lika värde. Det var möjligt tack vare att hon – till slut – fick gå i skolan.

Rosa Taikon

Halsinglands_museum_Rosa
Porträttbild av Rosa Taikon, 1970-tal. Foto: Bernd Janusch/Hälsinglands museum (CC BY).

Rosa Taikon föddes år 1926 i Tibro, Västergötland. Hennes mamma Agda var uppvuxen utanför Härryda. Agda träffade Johan Taikon när de båda jobbade på en restaurang i Göteborg.

När de flyttat ihop och fått barn tillsammans ville de gärna ha ett hus att bo i med sin familj. Men det gick inte. Ingen ville hyra ut eller sälja till dem, eftersom Johan var romsk. Därför var det också svårt för honom att få ett fast jobb.

Det fanns så mycket fördomar om romer så familjen Taikon tvingades att flytta runt och bo i ett tält. Oftast fick de flytta efter bara någon vecka och fick då söka tillstånd i en ny kommun.

Eftersom familjen flyttade hela tiden kunde Rosa och hennes syskon inte gå i skola. Bara en gång, när pappa Johan fick jobb i Östersund några månader, bodde de en längre tid på samma plats. Då kunde Rosa gå i skolan och börja lära sig läsa.

Romer

Romer är idag en av Sveriges fem nationella minoriteter tillsammans med judar, sverigefinnar, tornedalingar och samer. Den romska minoriteten är en av de största minoriteterna i Europa och det romska språket, romani chib, är officiellt minoritetsspråk i Sverige. Olika romska grupper har levt i Sverige sedan 1500-talet. Till den romska minoriteten i Sverige räknas bland annat resande/romanifolk, arli, lovara, kelderash och finska romer (kale). Johan Taikon var kelderashromsk.

Rasism mot romer kallas antiziganism. Det är fortfarande vanligt med fördomar och diskriminering mot romer än idag.

Rosas anslagstavla

Rosa hade nästan inga bilder eller minnessaker från sin uppväxt. De fotografier hon hade fick hon i vuxen ålder från personer som besökte hennes silverutställningar, och som hade sparat bilder från när det romska tivolit varit på besök i deras by. Ibland var Rosa med på bilderna.

I sitt hem hade Rosa en stor anslagstavla där hon samlade bilder och utklipp för inspiration, både som silversmed och som rättighetsaktivist. Klicka på punkterna och titta på några av de bilder hon satte upp.

En vägg med en anslagstavla och en stor mängd foton, papper och tidningsurklipp.

Om du var Rosa

Rosa fick, som så många andra svenska romer vid denna tid, inte gå i skolan när hon var liten. Det var först när hon blev 31 år som hon fick möjlighet att utbilda sig på Birkagårdens folkhögskola. Skolan var en förutsättning för att hon skulle kunna komma in på Konstfack.

Hur hade ditt liv påverkats om du inte hade fått gå i skola?

Föreställ dig att du aldrig hade fått gå i skolan. Skriv ner fem saker som du gör idag som du inte hade kunnat göra om du inte hade fått gå i skolan. Berätta för varandra i små grupper om vilka fem saker ni valt.

HalsingMuseum_Logo_Centr_Black_Transparent_BG

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Hälsinglands museum

Lektioner på liknande tema

För lärare

Den här lektionen handlar om demokratiskt engagemang och påverkansarbete. Genom Rosa Taikon får eleverna fundera kring hur utomparlamentarisk påverkan har bedrivits under 1900-talet för att påverka situationen för den romska nationella minoriteten.