Lärarhandledning
Åk 7-9
Det var ett misstag, jag lovarLärarhandledning
1943
Listershuvud
Koppling till skolans kursplan
Lrg22, kunskapskrav
- Eleven ställer frågor till historiska källor och för resonemang om vad källorna kan berätta om det förflutna samt om källornas relevans och trovärdighet.
Lgr22, centralt innehåll
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- Tolkning av historiska källor från tidsperioden och granskning utifrån källkritiska kriterier. Värdering av källornas relevans utifrån historiska frågor.
Lektionens innehåll
Lektionen innehåller två delar: en övning i källkritik och en diskussionsövning. På elevsidan finns en inledande beskrivning följd av en ljudfil samt en karta. I slutet finns även en kort förklaring hur historien slutade. Lektionens andra övning är en mer fördjupad diskussion med klassen, fristående från elevsidan.
Eleverna behöver penna och papper för att göra anteckningar. De kan göra den första övningen enskilt, i par eller mindre grupper. Den andra övningen gör ni bäst växelvis i helklass och mindre grupper.
Tidsåtgång: första övningen ca 20-30 minuter, andra övningen ca 30 minuter.
Övning 1: Vad hände den 11 februari 1943?
Det är en övning i källkritik och trovärdighet. Eleverna ska läsa, lyssna och fundera kring de två tyska flygarnas förklaring till att de befann sig i svenskt luftrum och huruvida förhörsledaren Åge Lundström trodde på dem eller ej.
Du kan hjälpa eleverna med sina resonemang med att ställa frågor som:
- Kan man ta miste på Kögebukten och Hanöbukten?
- Tror du att flygplanskompasser brukar visa fel?
- Vad menade Åge Lundström med att flera tyska plan hade problem med kompassen samma dag?
- Varför säger han att de tyska flygarnas politiska åsikter är inlärda?
- Varför tror du att de två tyska flygarna bjöds in till svenska officerares hem?
- Tror du att de tyska flygarnas politiska åsikter har betydelse för om de talar sanning eller ej?
Förmodligen kommer eleverna fram till många intressanta tankar. De flesta tror nog, precis som Åge Lundström, att de tyska piloterna inte talade sanning. Bland annat borde piloten ha förstått att kusten skulle ha varit på högra sidan av planet om de var på väg tillbaka till Danmark. Att flera tyska plan hade flugit vid den svenska kusten under samma dag tyder också på att det var en koordinerad och medveten insamling av information om den svenska kusten från tysk sida.
Samtidigt 1943
Övning 2: Varför finns lagar för krig?
I krig finns det internationella lagar som innefattar både skyldigheter och rättigheter. Lagarna är internationella överenskommelser som gäller alla länder som skrivit under lagarna. Lagarna kallas tillsammans för Folkrätten och handlar om människors och nationers skyldigheter och rättigheter i fredstid och i krig. Folkrätten bygger på principer om ett lands självständighet, frihet och gränser. Dessa idéer växte fram redan under 1600-talet.
De avslutande frågorna under rubriken Fundera är början till en djupare diskussion med dina elever. Frågorna går gradvis mot mer abstrakta tankegångar.
Länkar/fördjupning
Under andra världskriget, som pågick mellan 1939 och 1945, var Sverige neutralt. Det betyder att Sverige inte deltog på någon sida i kriget. Vi fick på det sättet inga fiender, men heller inte några riktiga vänner. När man förklarar att man är neutral i ett krig gör man det för att vill undvika att landet skall drabbas av den förstörelse och det lidande som ett krig orsakar.
Läs igenom Haagkonventionens regler för neutrala länder inför lektionen. Komplettera gärna med de övriga texterna i länkarna nedan.
Haagkonventionen 1907
Angående neutrala makters rättigheter och förpliktelser