Lärarhandledning
Åk 4-6
DigerdödenLärarhandledning
1347
Sverige
Koppling till skolans kursplan
Lgr22, centralt innehåll
Kulturmöten och statsbildning i Norden, cirka 800–1500
- Nordens kulturmöten med andra delar av världen genom vikingars resor och medeltidens handelssystem.
Lgr22, betygskriterier
- Eleven visar kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Om lektionen
I den här lektionen får eleverna bekanta sig med den största pandemin i världshistorien, då hela städer ödelades och livet förändrades i grunden. Vad var Digerdöden? Hur spred den sig? Och hur gick det för de som blev smittade? De får också en liten inblick i hur Digerdöden har satt spår i kulturen.
Övning - en pjäs
En pandemi som dödade hälften av befolkningen påverkade samhället på många sätt. När ingen kunde ta hand om jordbruket blev det brist på mat. Många barn blev föräldralösa. De flesta var rädda för att bli smittade och de kände sorg över de som dog.
Vissa fick det så småningom bättre. När rika människor dog fanns det plötsligt jord som ingen ägde. För en del fattiga blev det en chans att ta över ett hus och en bit land och bygga upp sitt eget jordbruk. Andra förlorade sina familjer och kunde inte ta hand om sina gårdar längre.
Beskriv en händelse
Dela upp eleverna i mindre grupper. Be dem hitta på en kort pjäs, inte mer än fem minuter, om en händelse under Digerdöden. Låt det vara dramatiskt och spännande. Kanske hemskt.
Exempel:
- Familjen sitter och äter när en person faller död ner. Vad gör ni nu?
- En främling knackar på dörren. Hen får komma in, men visar sig vara sjuk. Vad gör ni?
- Ni är läkare. Vad gör ni på jobbet?
- Ni är personer som forslar bort de döda. Vad pratar ni om?
Låt sedan grupperna spela upp dramat för klassen. Kanske någon kan filma alla pjäserna och sätta ihop dem till en längre berättelse?
Litteratur och källor
- Harrison, Dick. 2000. Stora döden. Den värsta katastrof som drabbat Europa. Ordfront, Stockholm.
- Myrdal, Janken, 2003. Digerdöden, pestvågor och ödeläggelse. Ett perspektiv på senmedeltidens Sverige. Sällskapet Runica et Mediævalia, Stockholm.