Lärarhandledning
Åk 7-9
Ett livsfarligt tryckLärarhandledning
1700-tal
Tumba, Sverige
Koppling till skolans kursplan
Lgr22 Centralt innehåll
Industrialisering, samhällsomvandling och idéströmningar, cirka 1700–1900
- Industrialiseringen i Europa och Sverige. Olika orsaker till industrialiseringen och konsekvenser av denna för människor och miljö.
Lgr22 betygskriterier
- Eleven visar kunskaper om händelser, aktörer och förändringsprocesser under olika tidsperioder samt om historiska begrepp.
Lektionen
Syftet med lektionen är att belysa vad den tidiga industrialiseringen och migration mellan länder kunde innebära för individ och samhälle. Den är också tänkt att skapa förståelse för säkerhetsdetaljernas betydelse och framväxt.
Övning - jämförelse
Jämför dagens sedlar med 1700-talssedeln på bilden. Förbered med nutida sedlar som du tagit med, eller en bild av en sedel. Hitta likheter och skillnader. Detaljerade bilder av dagens sedlar går bland annat att hitta på Riksbankens hemsida.
Likheter med dagens sedlar (facit):
- Vattenmärken i pappret
- Sedelnummer
- Namnteckningar
- Årtal, i dagens sedlar i form av bokstäver innan löpnumret. A=2013, B=2014 etcetera
Skillnader från dagens sedlar (facit):
- Dagens sedlar har många fler säkerhetsdetaljer i kampen mot förfalskningar, exempelvis säkerhetstråd, detaljerade bilder gjorda med koppartryck, färgskiftade bilder samt mikro- och minitexter i motiven.
- Idag finns inte längre en text om straff och belöning i samband med förfalskningar.
- Vitstämplar används inte längre.
- Valören står inte längre översatt till finska.
- Noteras kan också att vi 1873 gick över till kronor och öre som myntenhet, detta i samband med att vi gick med i skandinaviska myntunionen.
Övning - diskussion
Be eleverna att läsa texten och fundera över nedanstående frågor. Antingen kan frågorna diskuteras gemensamt eller så kan klassen delas in i mindre grupper som sedan får redovisa för klassen.
- Varför är det så viktigt att det inte tillverkas falska sedlar?
- Varför tror ni bröderna Mülder tackade ja till att lämna Holland trots risken för stränga straff?