Lärarhandledning
Åk 7-9
Flykten från BaltikumLärarhandledning
I den här lektionen får eleverna lära sig mer om de tusentals personer som flydde den Sovjetiska armén över Östersjön. Använd personliga berättelser, tidningsartiklar och fakta för att ta reda på mer.
Koppling till kursplanen
Centralt innehåll
Imperialism och världskrig, cirka 1850–1950
- De båda världskrigen, deras orsaker och konsekvenser. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag. Människors motstånd mot förtryck.
Betygskriterier
Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors levnadsvillkor och handlingar i förfluten tid.
Övning
Låt eleverna fundera över varför många svenskar inte ville att de skulle stanna i Sverige. Är det några argument som de känner igen från dagens samhälle?
Dela sedan upp klassen i smågrupper där de får diskutera personerna nedanför. Passar argument 1 eller argument 2 bäst in?
- En arbetare som har blivit avskedad nyligen, han är mycket upprörd över att ny arbetskraft kommer in i Sverige.
- En ogift sjuksköterska som just har vårdat flyktingar från koncentrationsläger.
- En tjänsteman som bor i en storstad och hatar kommunister.
- En hemmafru vars barn är det viktigast i hennes liv.