Lärarhandledning

Spara eller slösaLärarhandledning

Varför fick barnen spara pengar i skolan på 1900-talet?
Svartvitt foto av en lärare och tre barn som står runt en skolsparbössa.
Läraren Gunilla Lagerblad övervakar insättningen i skolsparbössan. Bild från Postmuseum (Public Domain). Fotograf: Yngve Hellström.
På 1900-talet var det vanligt att barnen fick spara pengar i skolan. Var och en sparade till sig själv och sen fick de ränta på pengarna. I den här lektionen får eleverna veta varför de gjorde det och varför staten ville att medborgarna skulle spara mer och konsumera mindre.

Koppling till skolans kursplan

Lgr22 Centralt innehåll

Demokratisering och ökad globalisering, cirka 1900 till nutid

  • Demokratiseringen i Sverige och framväxten av välfärdssamhället. Bild­andet av politiska partier, nya folkrörelser, till exempel kvinnorörelsen, och kampen för allmän rösträtt för kvinnor och män.

Lgr22 betygskriterier

  • Eleven för resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och av människors levnadsvillkor och handlingar i förfluten tid.

Lektionen

I den här lektionen får eleverna bekanta sig med en aspekt av välfärdssamhällets framväxt. De får fundera kring om det går att "uppfostra" befolkningen och de får reflektera kring konsumtionsnormer.

Eleverna bör ha grundläggande kunskaper om vad begreppet "välfärdssamhället" innebär.

Övning - Spara eller Slösa?

När skolsparandet initierades var den bärande idén att det var bra att spara och dåligt (slösaktigt) att konsumera. Senare vändes det tänkesättet upp och ner och medborgarna uppmanades till konsumtion för att öka tillväxten. Men hur är det idag? Ska vi spara eller konsumera? Varför?

Låt eleverna arbeta i grupp. Be dem rita upp två kolumner på ett papper, en med rubriken Spara och en med rubriken Konsumera. Under rubrikerna listar de alla skäl de kan komma på för respektive tänkesätt. Jämför och diskutera resultaten i helklass.

Exempel på skäl att spara:

  • Att säkra sin egen framtid
  • Ha en buffert om det händer något
  • Det är bra för miljön att inte konsumera så mycket

Exempel på skäl att konsumera:

  • Det skapar jobb
  • Det skapar tillväxt
  • Det är roligt

Övning - tankar kring utbildning

Tidsåtgång: ca x minuter.

Övningens syfte.

Skolsparandet skapades för att uppfostra sparsamma medborgare som skulle ta hand om sin egen ekonomi och säkra sin framtid, så att de inte skulle bli beroende av hjälp från samhället. Sparsamhet var alltså en egenskap som värderades högt.

Fundera på vad som värderas i dagens skolsystem.

Svarsexempel: kritiskt tänkande, demokrati, jämställdhet.

Vad gör skolan för att ni ska få lära er mer om det?

Källor

  • Sparbanksidén. En filmserie från Ekonomiska museet och Centrum för Näringslivshistoria.
  • Dagens Lyckoslanten 2024:1 med nya Spara och Slösa i slutet.
Ekonomiska museets logotyp.

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Ekonomiska museet