Lektion

Åk 7-9

I grevens garageLektion

Hur förändrades Sverige när bilen blev vanlig?

1900-1930

Sverige

En interiör från förarsätet på en gammal bil.
Familjen von Hallwyls automobil. Foto: Jens Mohr, Hallwylska museet/SHM (CC BY).
I garaget på Hallwylska museet står en bil fortfarande kvar som är över 100 år gammal. År 1908 köpte grevparet sin första automobil. I den här lektionen får du fundera på hur bilen har påverkat samhället sedan dess.

Familjen Hallwyls bil

Walther von Hallwyl beställde sin första bil, en Fiat på 40 hästkrafter, år 1908. Bilen kostade då 21 450 kr. Det kan man jämföra med att en normal årslön för en arbetare var 1 250 kr. Innan dess hade familjen Hallwyl tagit sig fram med häst och vagn och hade en egen kusk anställd. Kusken hade inget körkort, men han fick bli chaufför ändå. Det var nämligen inte nödvändigt att ha utbildning för att köra bil på den här tiden.

Ett gammalt foto på ett sällskap som ska ut och åka bil. I förarsätet sitter en chaufför och greve von Hallwyls står bredvid.
Greve von Hallwyl vid sin Fiat. I passagerarsätet grevinnan och hennes sällskapsdam fröken Uhse. I förarsätet chaufför Bergqvist. Tidigare färdades Walther och Wilhelmina von Hallwyl mest i häst och vagn. Landskrona museum (Public Domain).

Bilar åt folket!

Samma år som familjen Hallwyl köpte sin första bil startade Henry Ford tillverkningen av T-Forden. Ford ville tillverka en bil som alla skulle ha råd att köpa. Medan Hallwyls Fiat hade kostat 21 450 kr så kostade en T-Ford år 1908 nästan 4 500 kr. Det gjorde det möjligt för fler att köpa en bil. T-Forden är den näst mest sålda bilen i världen. Den slås bara av Volkswagens "Bubblan".

HWY_I grevens garage_Ford_et_sa_Ford_T
Henry Ford framför sin klassiska bil, T-Forden. Bild: Ford Motor Company, Public domain.

Löpande band

Hur kunde Henry Fords bil vara så mycket billigare? År 1913 startade hans fabriker massproduktion av bilar på ”löpande band”. Det var en effektiv och snabb metod för att bygga bilar. Bilarna blev billigare och fler fick råd att köpa en.

Bild: Monteringslinjen för T-Ford. Detroit Public Library (Public Domain).

Två män som skruvar på en bil med flera bilar i bakgrunden.

De första bilarna

De första användbara automobilerna byggdes i Tyskland på 1880-talet. I början av 1900-talet fanns det flera alternativ att välja på. Bilar som drevs av bensin samsades med både ångdrivna bilar och elbilar. Det blev ändå den bensindrivna bilen som vann. Ångbilarna var lite för komplicerade att sköta och elbilarna kunde ännu inte gå så långt eftersom batterierna måste laddas om. Det var ingen som tänkte på att avgaser från bensin kunde vara skadliga för miljön. Däremot var det många som tyckte att avgaserna luktade illa.

Ett gammalt svartvitt foto på ett par i en automobil.
En tidig elbil. Waldemar och Hulda Jungner i en elbil med batterier uppfunna av Waldemar själv. Foto från Centrum för näringslivshistoria (Public Domain).

År 1905 fanns det ungefär 200 bilar i hela Sverige, de flesta i Stockholm. Det året kunde man också för första gången åka droskbil (taxi) i Stockholm.

Det tidiga 1900-talet var en tid då många tekniska nyheter slog igenom. Automobilen var en av de mest spännande. Den blev symbol för frihet och för en ny modern tid.

Automobilskräck

Det var många som var rädda för bilarna i början. Fordon som gick av sig själva, utan draghjälp från hästar, var något konstigt.
Tågtrafik hade funnits sedan mitten av 1800-talet, men tågen följde fortfarande sin räls. Automobilerna kunde ju dyka upp var som helst! De åkte fort och förde oväsen. Ett ganska vanligt problem var att hästar blev skrämda av bilar och skenade iväg.

Till en början fanns det heller inte så många trafikregler. 1907 infördes de första hastighetsbegränsningarna som gällde i hela landet: 25 km i timmen på landsväg och 15 km i timmen i städerna.

Bild: Skämtteckning från tidningen Punch, 1901. Teckning av Starr Wood (Public Domain).

En teckning som visar en bil som ser arg ut med två maskerade personer i framsätet.
Logotyp för Hallwylska museet.

Publicerad:

Uppdaterad:

Innehållet är producerat av: Hallwylska museet

Lektioner på liknande tema

För lärare

Förändring har alltid två sidor: en positiv och en negativ. Så var det också när bilen kom till. I den här lektionen får eleverna tänka kring bilens roll i samhället och vad framtiden kan erbjuda.