Lektion
Åk 7-9
I grevens garageLektion
1900-1930
Sverige
Familjen Hallwyls bil
Walther von Hallwyl beställde sin första bil, en Fiat på 40 hästkrafter, år 1908. Bilen kostade då 21 450 kr. Det kan man jämföra med att en normal årslön för en arbetare var 1 250 kr. Innan dess hade familjen Hallwyl tagit sig fram med häst och vagn och hade en egen kusk anställd. Kusken hade inget körkort, men han fick bli chaufför ändå. Det var nämligen inte nödvändigt att ha utbildning för att köra bil på den här tiden.
Bilar åt folket!
Samma år som familjen Hallwyl köpte sin första bil startade Henry Ford tillverkningen av T-Forden. Ford ville tillverka en bil som alla skulle ha råd att köpa. Medan Hallwyls Fiat hade kostat 21 450 kr så kostade en T-Ford år 1908 nästan 4 500 kr. Det gjorde det möjligt för fler att köpa en bil. T-Forden är den näst mest sålda bilen i världen. Den slås bara av Volkswagens "Bubblan".
De första bilarna
De första användbara automobilerna byggdes i Tyskland på 1880-talet. I början av 1900-talet fanns det flera alternativ att välja på. Bilar som drevs av bensin samsades med både ångdrivna bilar och elbilar. Det blev ändå den bensindrivna bilen som vann. Ångbilarna var lite för komplicerade att sköta och elbilarna kunde ännu inte gå så långt eftersom batterierna måste laddas om. Det var ingen som tänkte på att avgaser från bensin kunde vara skadliga för miljön. Däremot var det många som tyckte att avgaserna luktade illa.
År 1905 fanns det ungefär 200 bilar i hela Sverige, de flesta i Stockholm. Det året kunde man också för första gången åka droskbil (taxi) i Stockholm.
Det tidiga 1900-talet var en tid då många tekniska nyheter slog igenom. Automobilen var en av de mest spännande. Den blev symbol för frihet och för en ny modern tid.