Lektion
Gymnasiet
Konungen av SiamLektion
Sveriges första film
I filmen ser vi hur Kung Oscar II välkomnar kung Chulalongkorn av Siam, nuvarande Thailand, vid Logårdstrappan utanför kungliga slottet i Stockholm. Kung Chulalognkorn besökte Sverige i samband med Stockholmsutställningen 1897. Filmens fotograf heter Ernest Florman, men han gjorde inte fler filmer. Han och hans far var porträttfotografer med en ateljé i Stockholm som ofta tog emot medlemmar av den kungliga familjen.
Stockholmsutställningen
Stockholmsutställningen år 1897, var förlagd till Lejonslätten på Djurgården i Stockholm. På utställningen presenterades tidens nya tekniska framsteg. Men utställare kom även från Norge, Danmark, Finland och Ryssland. En internationell konstutställning ingick dessutom i arrangemangen.
Därtill presenterades en rad nya medieteknologier, till exempel filmen. Publiken förundrades och förfasade sig. Det rörde sig om vyer av Stockholm med omnejd och upptagningar från utställningsområdet. Filmerna spelades ofta in från transportfordon för att framhäva mediets förmåga att fånga rörelse. Filmens tidiga attraktion var inte så mycket vad som visades, utan att det som förevisades rörde på sig. Det sena 1800-talet och det tidiga 1900-talet var en tid då många tekniska nyheter slog igenom, varav filmen var en av de mest banbrytande. Än idag präglar den vår uppfattning av vår omvärld och oss själva.
Vem är vem?
Den svenska kungen Oscar II hälsar på kung Chulalongkorn av Siam. Oscar II var farfars far till vår nuvarande kung.
Vem ska man kolla på?
Märkte ni att man inte ser filmens huvudpersoner särskilt tydligt? Om filmen var gjord idag skulle man nog visat kungarna i närbild. Fotografen Ernest Florman filmade från en och samma plats. Filmkameran på den tiden var så pass tung att det krävdes flera personer för att flytta på den och filmens språk var inte lika utvecklat som idag.
Varför är det musik till filmen?
När filmen kom hade den inget ljud. Det skulle dröja ända till slutet av 1920-talet innan man kom på hur man skulle få synkroniserat ljud till filmernas rörliga bilder. När filmerna visades i en biografsalong var det ofta tillsammans med livemusik, till exempel pianoackompanjemang. Idag kallar vi dessa ljudlösa filmer för stumfilm.
Hur vanligt tror ni det var att man filmade kungar som kom på besök?
Faktiskt väldigt vanligt. Kungligheterna älskade att se sig själva och publiken älskade att se kungligheter. Filmarna kom snabbt på vad folk gillade. Sedan tog det lite längre tid att lära sig hur man skulle göra spännande filmer.
Vad hade folket sett innan?
Projicerade rörliga bilder förevisades för första gången för betalande publik i Paris i december 1895. Parisare vallfärdade för att ta bröderna Lumières uppfinning i betraktande och förundrades över vad de såg.
I den svenska Fotografisk tidskrift rapporterades att de rörliga bilderna ”visas på en liten teater och föreställningen räcker endast tjugu minuter. Men inom denna trånga ram och denna korta tidsrymd ser man en hel värld draga förbi sig. Icke döda bilder, utan lif och rörelse, en värld, som lefver och rör sig alldeles som i verkligheten. Det kommer ett järnvägståg, lokomotivet röker, lokomotivföraren stiger af, och de ankommande strömma in på bangården.”
Filmen 59 år senare
Konungen av Siam var den första filmen på kungligheter som har spelats in i Sverige, men inte den sista. Här nedanför kan du se en film om när drottning Elisabeth II besökte Sverige 1956. Filmen är svartvit. Det var först på 1960-talet som färgfilmen kom att ta över. Experiment med färgfilm har gjorts ända sedan filmens barndom. I Sverige kom den första långfilmen i färg Klockorna i Gamla stan 1946. Då var det fortfarande mycket kostsamt och svårt att framställa färgfilm. Idag är förhållandet det motsatta, svartvit film är svårare att producera.
Om demokrati och rörlig bild
Filmen var en av de uppfinningar under 1800-talet och början av 1900-talet som möjliggjorde att kungligheter och makthavare kunde skildras på ett realistiskt sätt. På så sätt förflyttades de närmare vanliga människor. Plötsligt kunde vi se hur de såg ut, höra hur de lät och uppfatta hur de rörde sig.
Idag filmas makthavare ständigt och genom internet tillgängliggörs dessutom dessa rörliga bild och ljud-upptagningar för allmänheten under lång tid. I båda de filmer vi har sett klipp ur är monarkin representerade.
Diskutera
- Varför tror ni att man kallar Konungen af Siam för en film, men en Youtube-video idag inte räknas som en film?
- Kommer filmen finnas kvar och i vilken form?
- Vem kommer att se/göra film?
- Kommer filmen behövas?