Lektion
Åk 7-9
Krigsfångens träbenLektion
1914-1918
Sverige
Träbenet
Närmare 20 miljoner människor skadades i första världskriget. Skador på ben och armar var vanligast. Det ledde i många fall till amputation av dessa kroppsdelar.
1916 lämnade Stadssekreterare Reinholtz in ett träben till Trelleborgs museum. Det kom från de tågtransporter med skadade fångar som precis börjat gå genom Sverige. Krigsfångar som skulle växlas ut mellan de stridande länderna fick åka tåg mellan Trelleborg och Haparanda.
Träbenet har troligen tillhört en tysk soldat. Det är mycket enkelt och verkar inte vara tillverkat för att användas någon längre tid. Kanske var det bara gjort för att den skadade skulle kunna ta sig genom Sverige utan att bli buren på bår.
Men träbenet blev kvar i Trelleborg och vad som hände med den tyska fången vet vi inte.
Invalidtransporterna
Mellan 1914 och 1918 pågick första världskriget i Europa. Sverige var neutralt och alltså inte med i kriget. Ändå stod landet i centrum av världspolitiken. Bland annat transporterades tyska och ryska krigsfångar genom landet.
Artikel i Trelleborgstidningen
Gustaf Palmquist var chefredaktör på Trelleborgstidningen under första världskriget. Han skrev en artikel där han följde tyska krigsfångar från att de kom till Trelleborg till att de anlände med färjan i Sassnitz.
Lyssna till ett utdrag ur den artikel som Gustaf skrev om händelsen.
Artikel i Trelleborgstidningen
"I det inre Ryssland utföras operationer och amputationer af tandläkare och sanitetsmanskap, som blott genomgått helt korta kurser i kirurgi.
Häraf härleder sig det alldeles ohyggligt stora antalet af absolut onödiga amputationer. Det är lättare att amputera en lem och behandla detta sår än att sköta sådana sår som komplicerade sårkanaler. Därför ha i ett otal fall hela ben amputerats äfven där det blott varit fråga om rena köttsår.
Hvad tyskarna däremot ej nog kunde prisa det var de ryska Rödakorssystrarna. ”Må Gud välsigna dem” sade en schlesisk landstormsman. ”Mången tysk har en klok och ömmande rysk Röda korssyster att tacka för sitt lif eller för att han fått behålla sitt genomskjutna ben."
”Så defilerade soldaterna förbi den långa häcken af tacksamma, hyllande landsmän, hvars ögon glänste ur tacksamhetens och glädjens tårar.
Det var ögonblick… Jag kan ju gärna erkänna att jag smög mig under däck och grät hejdlöst, vildt som barn gråta. Jag tror inte att jag blir sämre man för det”.
Artikeln på modernare språk
"I fånglägren inne i Ryssland utförs operationer och amputationer av tandläkare och sanitetsmanskap (de som bar bårar med skadade) som bara genomgått kortare kurser i kirurgi.
Därför sker ett stort antal onödiga amputationer. Det är lättare att amputera en kroppsdel och behandla detta sår än att sköta om komplicerade sårskador. Därför har många fått hela benet amputerat trots att de bara haft ett köttsår.
Däremot har tyskarna bara gott att säga om de ryska Röda korssystrarna. ”Må Gud välsigna dem”, sa en schlesisk landstormsman. Många tyskar har en rysk Röda korsetsyster att tacka för sitt liv eller för att han har fått behålla sitt genomskjutna ben.
Så gick soldaterna förbi raderna med tacksamma och hyllande landsmän, vars ögon glänste av glädjetårar.
Det var ett ögonblick… Jag erkänner gärna att jag smög mig under däck och grät hejdlöst, som ett barn. Jag tror inte jag blir en sämre man för det.”
Här gick fångtransporterna
Klicka på de olika platserna och se vad som hände där. Zooma in på Trelleborg så hittar du en plats till. Zooma ut, så ser du Sibirien. Om du klickar på info-knappen i övre vänstra hörnet, så hittar du en lista över alla platser.
Slutet eller början på en lång färd
I Haparanda började (eller slutade) tågresan genom Sverige. Mellan Haparanda och Torneå, som ligger på var sin sida om Torne älv, fick fångarna åka båt.
Många tyska soldater som släppts från de ryska fånglägren var i så dåligt skick när de kom hit att de aldrig gick ombord på tåget hem. Istället slutade de sina dagar på ett sjukhus i Haparanda.
Foto: Järnvägsmuseet
Tågolyckan i Holmsveden
Den 16 februari 1917 låg tågväxeln fel när ett tåg med ryska krigsfångar passerade. Tåget körde in i ett pumphus i mycket hög hastighet. 11 ryska krigsfångar dog och 40 skadades.
Foto: Järnvägsmuseet
Skadade fångar kliver av tåget
Trelleborgarna blev vittne till hur svårt skadade människor förflyttades från tåget till båten. Röda Korsets personal hjälpte de skadade, men även de som amputerat båda benen försökte klara sig på egen hand.
Båt till/från Sassnitz
Ångfartyget ”Birger Jarl” var ett av de fartyg som skeppade krigsfångar mellan Trelleborg/Sassnitz. Det andra hette ”Aeolus”.
Foto: Sjöhistoriska museet (Public Domain)
Sibiriens ängel
I ryska Sibirien fanns ett hundratal fångläger. Där sattes ca 1,4 miljoner soldater från Tyskland och Österrike/Ungern. En av hjälparbetarna var svenska Elsa Brändström som gått till historien som ”Sibiriens Ängel”. Många liv räddades med hjälp av henne. Foto: Bundesarchiv Deutschland
Fångtransport med järnväg
Så här gick järnvägen genom Sverige, där krigsfångarna transporterades. De från Tyskland, Österrike-Ungern och Turkiet reste söderut, från Ryssland. De ryska reste norrut, från Tyskland.
Lång färd
De krigsfångar som hade suttit fängslade i Sibirien hade en lång resväg redan innan de kom fram till svenska gränsen. Vi vet inte exakt hur resan gick, men ungefär så här.
Den svåra resan
Fångarnas färd genom Sverige var svår och många dog. Nästan 300 tåg med fångar passerade genom landet under kriget.
På kartan kan du se vilka länder som var i allians i början av första världskriget och vilka länder som stod utanför. Italien bytte sida efter ungefär ett år.
3 augusti 1914 meddelade Sverige att landet skulle vara fullständigt neutralt under kriget. Men hur var det egentligen?
Den svenska drottningen, Victoria, var från Tyskland och svenskarna var väldig tyskvänliga. Redan i oktober 1914 krävde Tyskland att Sverige skulle släcka lysbojarna (flytande sjömärken med ljus) i södra Sverige för att göra det svårare för England, Frankrike och Ryssland att ta sig fram i Kattegatt och i Östersjön. Sverige gjorde då detta.
1916 uppmanade tyskarna Sverige att minera Kogrundsrännan i Öresund för att stänga in motståndarnas fartyg i Östersjön. Även detta gjorde Sverige.
Sveriges neutralitet
Sverige har inte varit i krig sedan 1814. Det betyder att Sverige är det land i världen som haft fred under längst tid. Sverige valde att vara neutralt under både första och andra världskriget. Men landets neutralitet har ifrågasatts ibland.
Att ett land är neutralt betyder att landet väljer att stå utanför en väpnad konflikt mellan andra länder. Ett land kan alltså bara vara neutralt om det pågår ett krig/konflikt.
Fram till 2022 var Sverige i stället ”militärt alliansfritt”. Det innebar bland annat att Sverige själv ansvarade för sitt försvar. Men i februari 2022 anföll Ryssland Ukraina och allt förändrades. Sverige valde då att lämna in en ansökan om medlemskap i försvarsalliansen NATO. Efter en lång process beviljades medlemskapet och sedan den 7 mars 2024 är Sverige fullvärdig medlem i NATO.
Fundera
- Varför transporterades fångarna genom Sverige, även när det fanns andra vägar som var betydligt kortare? Titta på kartan från 1914 och fundera på hur Europa såg ut då.
- Hade det varit möjligt att ta en annan väg?
- Kan man säga att Sverige var neutralt under första världskriget?