Lektion
Åk 4-6
Drottning Kristina – bilden av en stormaktsfursteLektion
1600-tal
Stockholm, Sverige
En flicka och furste
I målningen ser vi en flicka med en fokuserad min. Det är drottning Kristina. Hon står i ett rum på ett grått stengolv, det är mörkt i bakgrunden och en mossgrön sammetsgardin syns bakom henne. På huvudet bär hon en liten krona.
Hennes klänning är sydd i vackra, broderade tyger och hon bär pärlor och ädelstenar runt halsen, i öronen och i håret. I den vänstra handen håller hon en strutsfjäder att fläkta sig med och den andra handen har hon lagt på ett runt klot med ett kors på. Hon är placerad mitt i bilden och tittar rakt på oss med sina stora ögon. Undrar vad hon tänker på?
Under åren lanserades bilden av henne som stormaktsfurste genom olika porträtt. Hur gammal hon var när det här porträttet målades vet vi inte riktigt, kanske 10 eller 11 år.
Tittar du noga, ser du att målningen är full av detaljer och olika saker som berättar att det är en mäktig person och en drottning vi ser framför oss.
Klicka på punkterna i bilden så får du lära dig mer om vad just de kan berätta.
Riksregalier
I kungliga sammanhang finns det något som kallas riksregalier. Det dyker ofta upp i porträtt som vill berätta att det är en kunglig person som är avbildad. Riksregalierna består av kronan, spiran, nyckeln och riksäpplet och de symboliserar olika saker. I porträttet av Kristina finns tre av riksregalierna med.
Bild: Karl X Gustavs begravningsregalier. Livrustkammaren/SHM.
Kronan
Kronan ramar in människans huvud där intellektet, fantasin och visheten sitter. Kungakronan berättar om äran och härligheten i att få bestämma och är oftast gjorda av guld som brukar kallas solens metall. Kronan är en av riksregalierna. Att bli krönt till kung med en kungakrona handlar om att bli närmare gud genom sin huvudbonad.
Riksäpplet
Redan under antiken lät en del härskare avbilda sig med ett äpple i handen. Senare börjades äpplet eller klotformen användas av kristna regenter. Klotformen kännetecknar kungariket eller jorden och är indelat i tre delar som symboliserar världsdelarna Europa, Asien och Afrika. Korset på klotet berättar om att makten kommer från Gud.
Riksäpplet är en av riksregalierna. Att Kristina håller ett fast grepp i riksäpplet symboliserar hennes makt över kungariket Sverige.
Spiran
En spira är en sorts härskarstav. I flera tusen år och i olika kulturer har spiror och stavar använts av kungligheter, härskare, faraoner, himmelsgudar och trollkarlar. Spiran är en av riksregalierna. Ofta hålls den i höger hand, är gjord av guld och kan vara utsmyckad på olika sätt. Spiran visar att drottningen eller kungen genom Gud har fått makten att bestämma över folket.
Smycken
Kristina bär smycken gjorda av svarta kantiga ädelstenar, guld och äkta pärlor. Även hennes klänning är dekorerad med ädelstenar. Om det är svarta stenar eller diamanter med svart tyg bakom vet man inte säkert, men de var hur som helst väldigt lyxiga, värdefulla och följde det allra senaste modet på 1600-talet. De vita pärlorna i hennes halsband, armband och örhängen berättar också om rikedom men kan även vara en symbol för skönhet.
Klänningen
Kristinas klänning är broderad med guldtrådar och vackra blommor och följer det absolut lyxigaste modet på 1600-talet. Högsta mode bland de rika var att ha kläder med slitsar där ännu mer lyxigt tyg kunde välla fram.
Strutsfjädern
Strutsfjädern var under 1500–1600-talet en mycket exklusiv detalj i både mode och inredning. Bara några få i samhället hade möjlighet att äga en lyxig och exotisk solfjäder gjord av strutsens fjädrar att svalka sig med. Strutsfjädern signalerar därför rikedom och makt men den berättar även om 1600-talets färdvägar och handel med fjärran länder.
Drottning Kristina av Jacob Heinrich Elbfas, 1630-tal. Foto: Cecilia Heisser, Nationalmuseum (Public Domain).
Kristina x 2
Ett porträtt berättar nästan alltid något om den som är avbildad och om den tid det är gjort. Flera porträtt av samma person kan visa flera sidor eller roller hos den som är avbildad. Porträttet av Kristina som barn visar henne som kunglig person, en stormaktsfurste. Här är ytterligare två porträtt av Kristina. Vad berättar de om henne?
Börja med att titta på varje porträtt för sig. Vad ser ni?
- Beskriv Kristina i porträttet. Hur hon är klädd? Hur ser håret ut?
- Hur skulle de olika tygerna, materialen kännas om man kunde röra vid dom?
- Kan ni se vad hon tänker eller känner? Titta på ansiktsuttryck, blick och kroppshållning.
- Var är hon någonstans? Inomhus eller utomhus? Hur är miljön skildrad?
- Finns det några saker i bilden? Berättar de något om henne, tycker ni?
- Vad är det för färger i bilden? Är de ljusa eller mörka? Varma eller kalla?
- Beskriv stämningen i bilden. Är den lugn, dramatisk, mäktig eller något annat?
Jämför sedan porträtten med varandra. Använd gärna papper och penna.
- Skriv ner alla likheter och skillnader ni ser! Hur många lyckas ni hitta?
- Vilka olika sidor av Kristina tycker ni att porträtten visar?
Fundera
I bilderna av Kristina framställs hon på flera olika sätt beroende av vilken sida av sig själv hon ville framhäva.
- Hur framställs kungligheter eller personer med makt och hög status idag?
- Finns det barn idag, i samma ålder som Kristina på porträttet, som har mycket makt i samhället?
- Vilka olika sidor av dig själv väljer du att visa på sociala medier? Skiljer sig bilderna vi lägger ut på oss själva på till exempel Instagram, Snapchat och Tik Tok?
- Kan man se på en avbildad person hur den är som människa?