Gudfrid, Fasthild eller Sigulf? Vad var ett bra namn för ett barn på vikingatiden? Hur valde man namn? I den här lektionen får du lära dig om namn från vikingatiden och också lite om hur man kunde skriva dem med runor.
När filmen kom var det många som blev förundrade, att rörelser kunde dokumenteras. Men vad skulle filmen betyda och vad kan vi lära oss av den första filmen inspelad i Sverige?
I den här lektionen får du följa med 1600-talsfamiljen Wrangel på resa i Tyskland. Hur gick det till? Vad kunde hända på vägen?
I januari år 1519 var feststämningen hög på Glimmingehus! Julfirandet var över och nu förberedde man för dubbelbröllop. Två av borgherren Jens Holgersens döttrar skulle gifta sig samtidigt. Men...hur skickar man en bröllopsinbjudan när det inte finns någon brevbärare? Eller fanns det?
I den här lektionen får du undersöka vad en docka kan berätta om Vasatiden. Hur såg senaste modet ut på 1590-talet? Varför var det viktigt för vasaprinsessorna att följa det senaste klädmodet?
I den här lektionen får du möjlighet att reflektera kring varför internet uppfanns, hur den har använts och hur tekniken påverkar våra föreställningar om framtiden.
Under flera hundra år reste människor runstenar både i Skandinavien och utomlands. Stenarna var minnen över personer som hade dött eller som hade gett sig av på en lång resa. Texterna berättar om den döde och den som rest stenen. Vad skulle du skriva på en runsten?
Det är inte helt ovanligt med gamla tegelstenar med text eller bilder på. Men vad står det på den här stenen från Lösens gamla kyrka? På vilket språk? Och varför?